Cookies Wij gebruiken cookies om de website optimaal te laten functioneren en om in te spelen op de informatiebehoefte van onze bezoekers. Door gebruik te maken van onze website stemt u in met het plaatsen van cookies. Lees meer hierover in onze privacy- en cookieverklaring.
Afbeelding: zakenman-het-aanraken-van-een-rode-pijl_1232-157

Omzet in uitzendbranche en horeca gestegen

28-2-2017

Uitzendbureaus, arbeidsbemiddelaars en payrollbedrijven hebben in het laatste kwartaal van vorig jaar 3,5 procent meer omgezet dan in het kwartaal ervoor. Dat is de grootste stijging van 2016, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdag. Ook is de omzet van de Nederlandse horeca in 2016 met 6,5 procent gestegen. Dat is de grootste omzetstijging sinds 2000.

 

Met het vierde kwartaal zijn ook de jaarcijfers bekend. Vorig jaar behaalde de uitzendbranche 7,6 procent meer omzet dan in 2015. Het totaal aantal uitzenduren lag 6,9 procent hoger, zo constateerde het statistiekbureau.

 

De opbrengsten van de uitzendbranche hangen sterk samen met het aantal uitzenduren. Het totaal aantal uitzenduren steeg in het vierde kwartaal met 2,8 procent ten opzichte van het kwartaal ervoor. Zowel de uren in kortlopende als in langlopende contracten namen toe, aldus het CBS. Het aantal uitzenduren in langlopende contracten zoals detachering en payrolling steeg met 3,9 procent. Dat is de grootste stijging in 2,5 jaar. Het aantal uren in kortlopende contracten klom met 1,7 procent. Deze stijging is kleiner dan in het derde kwartaal.

 

De omzet van de Nederlandse horeca is in 2016 met 6,5 procent gestegen. Dat is de grootste omzetstijging sinds 2000. Dit meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdag.
De omzetstijging deed zich in alle deelsectoren voor. De voor prijsontwikkeling gecorrigeerde omzet lag 3,9 procent hoger dan een jaar eerder.


In het vierde kwartaal steeg de omzet ten opzichte van het kwartaal ervoor met 0,9 procent. De omzetgroei deed zich hier voor in alle deelsegmenten, behalve cafés. Het volume, het aantal consumpties en overnachtingen namen in het vierde kwartaal toe bij hotels, restaurant en snackbars. Bij cafés was er in het kwartaal zowel in omzet als in volumes gemeten een krimp van 0,5 tot 1 procent.

 

Bron: Beurs.nl

Deel dit artikel