Cookies Wij gebruiken cookies om de website optimaal te laten functioneren en om in te spelen op de informatiebehoefte van onze bezoekers. Door gebruik te maken van onze website stemt u in met het plaatsen van cookies. Lees meer hierover in onze privacy- en cookieverklaring.
Afbeelding: groei

Horeca en recreatie blijven groeien in 2018

2-11-2017

De omzet van Nederlandse horecazaken is sinds 2011 elk jaar toegenomen, zowel van logiesverstrekking als van eet en drinkgelegenheden. Horecabedrijven zullen ook komend jaar profiteren van de hoge consumptiegroei. Dit blijkt uit het sectorprognose van de Rabobank.

De eerste jaren was deze omzetstijging nog gedreven door een stijging van de afzetprijzen, maar dat is de laatste jaren niet meer het geval. We verwachten dat deze groei zich de komende jaren doorzet. Voor 2017 en 2018 verwachten we een omzetgroei van ruim 6 procent. Doordat tegelijkertijd ook de prijzen zullen toenemen, zal de volumegroei ongeveer 4 procent zijn. Dit is vergelijkbaar met de groei van de vorige jaren.

 

Groeiverwachting in procenten ten opzichte van het jaar ervoor

  2017 2018
Omzet 6,8 6,7
Afzetprijzen 2,2 2,4
Volume 4,5 4,3

 

Kansen voor consumptiegroei

  • Speel in op de verdere groei van het inkomende toerisme
  • Wees onderscheidend op het gebied van duurzaamheid
  • Gebruik (big-)data om processen te optimaliseren en de gast beter te bedienen

 

Hotels

De hotellerie was in 2017 de grootste aanjager van groei in de horeca, en onze verwachting is dat dit ook in 2018 zo zal zijn. Dit komt doordat steeds meer buitenlandse toeristen Nederland bezoeken, maar ook doordat het binnenlandse toerisme steeds vaker voor een ‘luxe’ korte vakantie kiest. De positieve ontwikkelingen in de hotellerie worden beperkt door het steeds populairder wordende Airbnb. De verwachting is echter wel dat nieuwe regelgeving de groei van Airbnb zal beperken.

 

Vakantieparken

De toename van het aantal buitenlandse toeristen zal ook een positief gevolg hebben voor de vakantieparken. Er is wel sprake van verzadiging in de markt. Hierdoor profiteren bedrijven die zich onderscheiden in de branche (o.a. door uniek aanbod) uiteindelijk meer dan bedrijven die een standaard aanbod hebben.

 

Eetgelegenheden

De stijgende consumentenbestedingen hebben een positieve invloed op de rentabiliteit van eetgelegenheden. We constateren wel dat het aanbod steeds verder toeneemt waardoor er steeds meer concurrentie is. Op termijn zal dit effect hebben op de prijzen.

 

Personeel

De Rabobank verwacht dat door het tekort aan personeel, met name koks, de sector gaat zoeken naar businessmodellen die minder afhankelijk zijn van een gekwalificeerde kok.

 

 

Bron: Misset Horeca

Deel dit artikel